Ondersteuning / zorg

Sociale veiligheid

Op het gebied van sociale veiligheid richten we ons bij Freinetschool Parkrijk vooral op preventie. Dit start al aan het begin van elk schooljaar, waarbij we veel tijd investeren in ‘de gouden weken’. In deze weken wordt de groep gevormd en worden de normen bepaald. Na de zomervakantie heeft de groep de eerste weken de tijd nodig zich te vormen. De leerkracht speelt hier een belangrijke rol in, door activiteiten aan te bieden die dit proces ondersteunen. Dit kunnen bijvoorbeeld spelvormen zijn, maar ook vergaderingen waarin de

kinderen met elkaar de afspraken van de klas bepalen.

 

Gedurende het gehele jaar blijft er veel aandacht voor sociale veiligheid. Het zit in het Freinetonderwijs ingebakken. Een voorbeeld van Freinettechniek met aandacht voor de sociale veiligheid is de klassenvergadering. Bij de start van een klassenvergadering (en in veel klassen zelfs bij elke start van de dag) checken de kinderen in, waarbij er kort aandacht is voor hoe zij zich voelen. Er worden vragen, complimenten en klachten besproken en initiatieven ontwikkeld. Regelmatig wordt er over zaken gestemd. Het is onderdeel van de open cultuur op onze school, waarbij kinderen niet alleen gehoord worden, maar ook mee mogen denken en beslissen.

 

Naast onze preventieve aanpak wordt het welbevinden van de kinderen gemonitord door de leerkracht. Dit gebeurt door het voeren van kindgesprekken, oudergesprekken, observaties, het leerlingvolgsysteem ‘Hart en Handen’ van IEP en er worden sociogrammen gemaakt. Mocht het nodig zijn, dan zal de leerkracht handelen naar aanleiding van deze observaties of op andere wijze verkregen informatie. Indien gewenst zal de leerkracht overleggen met collega’s of de intern begeleider over een aanpak.

Ondersteuning

Niet ieder kind leert op dezelfde manier en heeft dezelfde behoeften. Dat vinden wij heel normaal en daarom bieden wij zo veel mogelijk onderwijs op maat. Deze hulp bij het leren noemen we 'ondersteuning'. 

 

Op Freinetschool Parkrijk wordt de ontwikkeling van het kind constant gevolgd door de groepsleerkracht. Op basis hiervan wordt er in de klas gedifferentieerd onderwijs geboden. Zo krijgen sommige kinderen verlengde instructie op bepaalde gebieden en andere kinderen gaan juist na een heel korte uitleg al direct aan het werk.

 

Een paar keer per jaar voert de leerkracht een bespreking met de Intern Begeleider (IB’er). Hierin wordt besproken hoe het met de kinderen in de groep op didactisch en sociaal emotioneel gebied gaat. De leerkracht en de IB’er sparren samen over hoe de zorg voor de kinderen uit de groep het beste vorm kan krijgen. Als de leerkracht tussen deze groepsbesprekingen door vragen heeft, weet zij/hij de intern begeleider ook te vinden.

 

In sommige gevallen heeft een kind net iets meer ondersteuning nodig dan de leerkracht tijdens de lessen kan bieden. Bij ons op school wordt dan hulp geboden in de vorm van lichte ondersteuning. Dit kan bijvoorbeeld zijn op het gebied van lezen, rekenen, spelling of werkaanpak. In overleg met de leerkrachten maakt de intern begeleider een keuze welke kinderen voor deze begeleiding in aanmerking komen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel begeleiders er beschikbaar zijn voor lichte ondersteuning.

 

Een aantal kinderen hebben andere zorg nodig dan geboden kan worden in de lichte ondersteuning. Dit kan gaan om kinderen met een diagnose, zoals autisme of dyslexie. Maar ook om kinderen die bijvoorbeeld meer uitdagend werk nodig hebben, niet lekker in hun vel zitten of medische hulp nodig hebben. De intern begeleider nodigt ouders dan uit voor een MDO (multidisciplinair overleg) om samen met externe deskundigen te overleggen over de zorg die het kind nodig heeft. Deze deskundigen zijn waardevolle sparringpartners en helpen ons om de ondersteuning van de kinderen nog beter te organiseren. Deskundigen waar wij regelmatig mee samenwerken zijn de adviseur passend onderwijs van SPPOH (ons samenwerkingsverband), de jeugdconsulent van het JGZ en de jeugdconsulent van het Centrum voor Jeugd en Gezin van de gemeente Rijswijk. Mocht de benodigde zorg buiten de ondersteuning vallen die de school kan bieden, dan kunnen wij als ouders en school samen met deze deskundigen een externe partij betrekken die wel de juiste zorg kan bieden.

 

Tenslotte werken wij ook samen met de aan onze school verbonden Maatschappelijk Werker. Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) is er voor ouders die met iemand willen sparren over het welbevinden van hun kind. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een kind met gebrek aan zelfvertrouwen, een kind dat niet lekker in zijn vel zit, over de thuissituatie etc.  De leerkracht kan tijdens oudergesprekken doorverwijzen naar SMW, maar ouders kunnen ook op eigen initiatief contact opnemen met de SMW’er. Zo zijn er maandelijks inloopmomenten, of kunnen de contactgegevens van de SMW’er bij de IB’er worden opgevraagd. 

 

Leerkrachten, ouders en IB vormen op school samen een team om het kind zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen.